fbpx

Talent? A co to takiego?!

TALENT? A co to takiego?
 

Kogo tak naprawdę słuchać? Byłego piłkarza, który najwyżej pograł w lidze okręgowej i przypadkiem strzelił jedną bramkę? W rozmowach między przyjaciółmi opowiada, że do wielkiej kariery brakło mu jedynie odrobine szczęścia i TALENTU.

Czy może rację mają internetowi trenerzy mentalni, którzy wręcz krzyczą że TALENT nie istnieje, liczy się tylko ciężka praca? Jak to zwykle bywa prawda leży po środku i w tym artykule spróbuję to wyjaśnić.

Jak najprościej zdefiniować talent?

 

W wikipedialnym pojęciu TALENT to wrodzone predyspozycje w dziedzinie intelektualnej, ruchowej lub artystycznej przejawiające się ponadprzeciętnym stopniem sprawności w danej dziedzinie lub zdolnością do szybkiego uczenia się jej.

TALENT w sporcie opiera się głownie na dwóch czynnikach: UMIEJĘTNOŚCIACH RUCHOWYCH oraz KREATYWNOŚCI.

Zajmijmy się pierwszy z nich czyli Umiejętności Ruchowe. Co to jest? Mówiąc w jak najprostszym języku jest to zdolność efektywnego poruszania się w dynamicznie zmieniających się warunkach. Rywalizując na arenach sportowych jesteśmy nieustannie poddani presji, zmuszani by reagować na liczne bodźce tzw. „działanie w chaosie”. Dlatego aby osiągnąć sukces nasz CZAS REAKCJI musi być natychmiastowy, a do tego bardzo PRECYZYJNY. 

UMIEJĘTNOŚCI RUCHOWE.

 

Bazują na:

  • Układzie wzrokowy – widzenie przedmiotów o różnych kształtach i kolorach, optymalnie byłoby by poruszały się w przestrzeni.
  • Układzie przedsionkowym – zabawy, w których główny nacisk położymy na gwałtowną zmianę pozycji ciała w przestrzeni.
  • Propriocepcji ( stopy i dłonie ) – dotykamy jak największą liczbę różnorakich przedmiotów.

KREATYWNOŚĆ.

 

Większość fachowców uważa, że ta dokładnie cecha różnicuję WIRTUOZÓW od amatorów. W sporcie jest umiejętnością do używania niestandardowych rozwiązań w nowych sytuacjach lub w których już kiedyś uczestniczył ale jest w stanie poszukać jeszcze lepszego rozwiązania.

KREATYWNOŚĆ składa się z trzech czynników:

  • Magazynowanie dużo ilości doświadczeń
  • Wewnętrzne pragnienie zdobywania nowych doświadczeń
  • Żądza podejmowania ryzyka

W młodości najważniejsze by sportowiec uprawiał jak najwięcej dyscyplin sportowych jednocześnie co pozwoli mu ZDOBYWAĆ WIELE DOŚWIADCZEŃ. Zamknięcie się w jednej dyscyplinie spowoduje brak dodatkowych bodźców oraz ograniczy w dużej mierze rozwój KREATYWNOŚCI. Nadmienił bym jeszcze jedno kluczowe słowo czyli WSZECHSTRONNOŚĆ. Im więcej zebranych doświadczeń, tym większy wachlarz nieszablonowych rozwiązań, które można wykorzystać w walce sportowej.

Zagrożenia w polskich realiach.

 

W Polsce często można spotkać takie twierdzenie używane przez trenera, że dany sportowiec jest bardzo PROBLEMATYCZNY. Jest to bezpośrednio związane z KREATYWNOŚCIĄ ponieważ najbardziej UTALENTOWANI zawodnicy najczęściej szukają niekonwencjonalnych zagrań, nie trzymają się ram wytyczonym przez trenera, podejmują ryzyko. Dlatego tak często trenerzy niszczą takich zawodników, zamykając ich w szablonach, nie pozwalając rozwinąć skrzydeł zamiast ograniczać zasady, pozwolić się cieszyć z gry, dać możliwość szukania nowych rozwiązań.

Podsumowując.

 

Nie ukrywajmy że dziś dzieci są mniej sprawne i ciężej się widzi dzieci „naturalnie uzdolnione”. Technologia spowodowała że dzieci zamiast spotykać się na boiskach, placach zabaw czy na podwórkach, rzucają się w wir gier, social mediów i innych wirtualnych przyjemnościach. Trzeba dodać, że NIEBIESKIE ŚWIATŁO emitowane przez te urządzenia jest odbierane przez te same receptory, które odbierają DOPAMINĘ. NIEBIESKIE ŚWIATŁO jest zdecydowanie za mocne dla rozwijającego się układu nerwowego, dlatego dla bezpieczeństwa owe receptory tracą wrażliwość nie tylko na NIEBIESKIE ŚWIATŁO ale również na DOPAMINĘ (hormon szczęścia) i możemy zauważyć wieczne niezadowolenie, smutek, znużenie i niechęć do rywalizacji.

 

Odpowiedzmy sobie na pytanie: Czy TALENT istnieje?

Oczywiście że TAK, czy „matka natura” nam go podarowała? nie do końca.

Największy wpływ na TALENT swojej pociechy macie Wy rodzice, w pierwszych  latach ich życia, pozwólmy im zdobywać doświadczenie na różnych płaszczyznach, nie zamykajmy w szablonach, dajmy się cieszyć odkrywaniem nowych rzeczy.

 

Autor tekstu: Łukasz Derbich

Podobał Ci się ten artykuł? Udostępnij:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp
Wydrukuj
Więcej na blogu:
Skontaktuj się z nami:
Dojazd
Media społecznościowe